W naszej Nieszkole nie ma dzwonków, siedzenia w bezruchu, ocen ani zadań domowych. Dla starszych dzieci jest ogólny podział zajęć na przedmioty. W klasach 1-3 oraz w zerówce dzieci korzystają z nauczania zintegrowanego z elementami edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, informatycznej i językowej.
Oprócz zajęć przedmiotowych z programu nauczania dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach, które nie mieszczą się w ramach podstawy programowej - m.in. zajęcia z trenerami mentalnymi, improwizacja teatralna, wiedza o finansach, warsztaty kulinarne, zajęcia z dietetykiem i wiele innych.
Każde dziecko wybiera sobie spośród nauczycieli jednego mentora, z którym będzie się regularnie spotykać. Spotkania mają na celu zapewnienie wsparcia nie tylko w procesie nauki, ale także rozmowę i pomoc w radzeniu sobie z trudnościami - tymi w szkole, jak i poza nią, oraz poprawę relacji z rodzeństwem i rówieśnikami.
Przedmioty szkolne stanowią około 3/4 zajęć w tygodniu. Podczas nich omawiany jest materiał z podstawy programowej, który potem zaliczają na egzaminach. Czas na pracę własną to m.in. czytanie, spotkania z mentorami czy budowanie relacji.
Podczas reszty zajęć wspieramy młodych ludzi w odkrywaniu ich unikatowej osobowości. Nie przygotowujemy dzieci do sukcesów w każdej dziedzinie, ale do bycia spełnionym, szczęśliwym człowiekiem, który z zaangażowaniem poświęca się swojej pasji i rozwija swoje zainteresowania, tak aby w przyszłości mogły one stać się jego źródłem utrzymania. Takie odkrywanie i pielęgnowanie umiejętności wymaga wieloletnich poszukiwań.
Masz wątpliwości dotyczące przejścia na ed:
Zastanawiasz się nad przejściem na edukację domową lub przeniesieniem dziecka do wolnościowej szkoły, ale obawiasz się czy Twoje dziecko będzie chciało samo się uczyć?
Najnowsze badania dziedziny neurodydaktyki i neuropsychologii oraz wieloletnie doświadczenie działalności wolnych szkół pokazują, że dzieci mające wolność wyboru formy i sposobu nauki oraz brak przymusu najczęściej reagują zwiększeniem motywacji do nauki, zaczynają czuć większą kontrolę nad swoim życiem co w efekcie rozwija w nich większą odpowiedzialność za swoje życie.
Dlatego można stwierdzić, że w odpowiednich warunkach dzieci zawsze chcą się uczyć. Jeśli nawet któregoś dnia dziecko postanowi leżeć i nic nie robić - to dlatego, że w tym momencie właśnie tego potrzebuje. Zaufajmy mu, dajmy czas na zastanowienie się nad sobą, swoimi potrzebami i pasjami a na pewno za chwilę samo ruszy z entuzjazmem do działania i poznawania świata. Nauka daje dzieciom poczucie satysfakcji, zaspokaja naturalną ciekawość świata. Kiedy dziecko zdobywa nową wiedzę lub umiejętności, odczuwa dumę z siebie i zadowolenie z własnych osiągnięć. To z kolei motywuje je do dalszej nauki i poszukiwania nowych wyzwań.
Będąc rodzicem, który uczył się w systemowej szkole, był porównywany, musiał dopasować się do wymagań, ciągle czuł nacisk na wyniki a w tym wszystkim nie mógł wyrażać swojego zdania na początku trudno jest zaufać dziecku i dać mu pełną swobodę w decydowaniu o procesie nauczania.
Trzeba pozwolić dzieciom na "odszkolnienie", które może przybierać różne formy - od przesypiania całych dni i spędzaniu czasu na rozmyślaniach, przez bieganie i skakanie, po zgłębianie wiedzy z fascynującego tematu, na który wcześniej nie było czasu.
Dzieci niech korzystają w tym czasie z wolności, swobodnie cieszą się dzieciństwem. Po drodze odkryją swój potencjał, poznają swoje potrzeby i z czasem same poddadzą się naturalnej potrzebie uczenia się - w swoim tempie, na swoich warunkach i z pełną odpowiedzialnością za swoje
Odszkolnienie rodziców to osobna kwestia. Nasza ścieżka edukacji i kariery sprawdziła się i dała nam pracę, pomimo trudności jakimi była okupiona. Dlatego mamy wątpliwości i to jest normalne. Przypomnij sobie ile kursów, szkoleń a nawet terapii u psychologa musiałeś odbyć zanim znalazłeś się w obecnym miejscu? Kompetencje społeczne, asertywność czy pewność siebie to umiejętności które są podstawą funkcjonowania w społeczeństwie - dlatego pozwólmy dzieciom nabyć je podczas pierwszych lat edukacji, na równi z wiedzą z podstawy programowej. działania.
Czasem nie będzie łatwo, ale na pewno warto.